15.  10.  2009    Ostatní

Co dělat při poškození notebooku

Autor: Doporučit článek  |  vytisknout vytisknout  |  textová verze  |  velikost písma ++++++

V předchozích dílech seriálu jsme se seznámili s vlivy, které mohou notebook poškodit, ztrátu dat nevyjímaje. Tentokrát si řekneme, jak po zjištění poškození notebooku postupovat.

Předpokládejme situaci, kdy jsme právě zjistili, že notebook není zcela v pořádku, případně je zcela zjevně poškozen. Co nyní dělat? Je to náš pracovní nástroj, obvykle jej tedy potřebujeme k práci a výpadek jeho služeb je velmi nepříjemný. V první chvíli bychom měli zhodnotit závažnost situace a možnosti jejího řešení. Doporučuji postupovat následovně:

  1. Uklidněte se.
  2. Prohlédněte notebook a sepište zjištěné škody.
  3. Zodpovězte si zásadní otázky důležité pro další postup:
    1. Je notebook v záruce a máte od něj záruční list či doklad o zakoupení?
    2. Je poškozen hardware nebo software? Lze předpokládat, že data jsou v pořádku?
    3. Je notebook i se zjištěným poškozením schopen práce natolik, abyste byli schopní zálohovat důležitá data?
    4. Máte z vašich dat uložené aktuální zálohy? Kdy jste naposledy zálohovali?
    5. Může další používání notebooků stav poruchy dále zhoršit?
    6. Víte, kde je pro váš model kvalitní servis notebooků a podle jakých kritérií jej vybrat?
    7. Když budete mít k dispozici svoje data, můžete s nimi pracovat dočasně na jiném počítači nebo notebooku?
    8. Víte, kde si můžete náhradní notebook nebo počítač půjčit?
    9. Obejdete se vůbec pár dní bez svého přístroje, nebo musíte ihned koupit notebook nový?

V prvé řadě musíme vyřešit starost o naše data. Ať se bude s notebookem dít cokoli a kdekoli, naše data jsou to nejcennější, co máme. Doporučuji pro případ jakékoli závady notebooku pořídit si preventivně externí rámeček pro 2,5“ pevný disk s připojením na USB (investice do 500 Kč). Tím máme zajištěno, že disk můžeme kdykoli z notebooku vytáhnout (obvykle je snadno přístupný po odšroubování několika šroubků), vložit jej do rámečku a po připojení k jakémukoli náhradnímu počítači pracovat s našimi daty i v době, kdy bude náš notebook v opravě.

V žádném případě nemontujeme náš pevný disk na místo interního pevného disku v jiném notebooku. Takto by se nám náš disk přihlásil v náhradním notebooku pod písmenem C: a notebook by zaváděl operační systém, který byl ovšem nainstalován ve zcela jiném hardwarovém prostředí a na náhradním notebooku by pravděpodobně korektně nenaběhnul. Horší je, že při pokusech o zavedení systému z našeho disku by se notebook mohl pokusit vnutit operačnímu systému jiné nastavení a ovladače, odpovídající jeho hardware. Výsledkem pak může být po softwarové stránce havarovaný disk s daty a kromě vlastní opravy notebooku nás bude čekat ještě náročná obnova dat.

Výhodou připojení našeho disku k náhradnímu počítači prostřednictvím externího rámečku a USB rozhraní je skutečnost, že počítač zavádí operační systém ze svého vlastního disku, a tedy korektně a bez ovlivňování OS na našem disku. Náš disk se pak přihlásí pod jiným písmenem než C:, a můžeme s daty normálně pracovat podobně jako s daty uloženými například na CD nebo DVD disku. Rozhodnete-li se rovnou vyměnit starý disk za nový, je třeba nejprve „zkopírovat data ze starého disku na nový“.

Opět data, to nejcennější, co máme

V žádném případě se nespoléháme na to, že data uložená na pevném disku zůstanou i po návratu notebooku ze servisu ve stejném stavu, v jakém do servisu odcházela. Servis notebooků je v rámci diagnostiky závad anebo ve výstupních testech nucen někdy provést reinstalace ovladačů, případně i celého operačního systému, což může mít za následek i zpřetrhání vazeb aplikací s našimi daty. Také nelze na servisu vyžadovat odpovědnost za naše data – každý notebook servis ve svých servisních podmínkách zodpovědnost za data vylučuje a ponechává povinnost zálohy dat na zákazníkovi, případně ji může nabídnout jako nadstandardní službu za úplatu, ovšem opět bez záruky za data jako taková.

Má to svoji logiku – jestliže by zákazník tvrdil, že měl před odesláním notebooku k opravě na svém disku data za sto milionů korun a najednou je nemá, pak by tímto prostým tvrzením a přenesením zodpovědnosti na notebook servis a požadováním náhrady takovéto škody servisní společnost prakticky lehce zlikvidoval. Soudní řešení podobného sporu by pak zcela jistě narazilo na důkazní nouzi na obou stranách. Majitel notebooku by nemohl svoje tvrzení dokázat a servis by ho zase nemohl vyvrátit. Nakonec by tak jako tak skončilo na povinnosti majitele prokázat, že neměl možnost škodě zabránit včasnou zálohou dat v době, kdy notebook ještě fungoval, což by pro něj bylo více než obtížné.

prach01.png
Opravdovou neplechu dokáže způsobit i prachobyčejný prach. Více čtěte zde

Stejně tak bude nutné objednat službu obnova dat v případě, kdy došlo vlivem poruchy notebooku k poškození datové struktury disku, ale disk jako takový komunikuje a jeví se po hardwarové stránce v pořádku. V horším případě, kdy už došlo k přímému poškození disku jako datového nosiče, pomůže složitější operace nazvaná záchrana dat. Jaký je mezi oběma variantami datové záchrany rozdíl, jaké varianty poškození disků mohou nastat a co mají oba postupy společného rozebírá článek „Záchrana a obnova dat“.

Jak ušetřit čas i peníze

Nyní tedy máme naše data zabezpečená a můžeme se věnovat vlastnímu notebooku. Je-li notebook v záruce a máme pro uplatnění záruky potřebné doklady, pak neváháme a uplatníme nárok na záruční opravu v některém ze záručních servisů pro danou značku notebooku. Ovšem ještě dříve, než tento krok uděláme, doporučuji střízlivě zvážit, zda máme vůbec na záruční opravu nárok. Prakticky ve všech případech, zmíněných v tomto seriálu, zapříčinil poškození notebooku uživatel sám svojí nepozorností nebo naopak nežádoucí aktivitou. Snaha zamlžit skutečnou příčinu poškození notebooku před autorizovaným servisem se málokdy vyplatí. Technici jsou odborníky a jejich rukama obvykle prošlo dostatek notebooků s různým poškozením, aby dokázali rozeznat závadu zaviněnou uživatelem od závady, která nastala bez jeho zavinění.

Navíc je potřeba myslet na skutečnost, že nestačí záručnímu servisu pouze oznámit požadavek na záruční opravu. Je na zákazníkovi, aby zkušeného technika přesvědčil důkazy o tom, že závadu notebooku sám nezavinil a notebook se pokazil sám o sobě běžným používáním v souladu s uživatelskou příručkou. To půjde u rozbitého displeje nebo lepkavého povlaku na základní desce dost těžko. O tom, že reklamovat notebook není právě snadné by mohlo vypovídat mnoho jejich uživatelů.

Ve všech zde uvedených příkladech spíše počítejte s tím, že nárok na záruční opravu u autorizovaného servisu neuplatníte a budete muset za opravu zaplatit bez ohledu na dobu, která uplynula od zakoupení notebooku.

Je na místě zvážit, zda notebook svěříme k opravě skutečně autorizovanému servisu, kde musíme počítat také s relativně nejvyšší hodinovou sazbou za práci, anebo využijeme pro tuto službu některý alternativní servis notebooků, který stejnou práci může provést s tímtéž výsledkem i za zlomek ceny servisu s autorizací. Některé pozáruční opravny notebooků s kvalitním technickým a personálním zázemím dosahují často nižších cen oprav oproti autorizovaným servisům ani ne tak výrazně nižší cenou za hodinu práce, jako spíše odlišnými postupy a servisními technologiemi – typickým příkladem je výměna vadného čipu na základní desce notebooku v ceně cca 2 500 Kč oproti více než dvojnásobné ceně výměny celé základní desky, kterou by Vám jako často jedinou alternativu nabídnul autorizovaný servis dané značky.

Za dva dny, nebo za měsíc?

Mimo jiné se v dnešní době nemusíte příliš zabývat geografickou vzdáleností opravny notebooků. Stačí vyhledat na internetu kvalitní servis notebooků, vyplnit objednávku opravy a servis si následující den přijede pro váš notebook až domů nebo do vaší firmy, ať sídlíte kdekoli v České republice.

V takových případech poškození notebooku, kdy jeho další používání hrozí ještě dalším zhoršením stavu, nepokoušíme nadále odolnost přístroje a po zabezpečení našich dat notebook servis vyhledáme okamžitě. Mezi takové závady patří již v seriálu zmíněná poškození kloubů LCD a jejich obložení, zápach linoucí se z notebooku, jeho přehřívání, příznaky poškození datových nosičů, zasekávání notebooku v aplikacích a další. Prodlužováním provozu nezdravého notebooku bychom mohli stav zhoršit natolik, že by finanční a časové nároky na opravu následně zhoršené závady mohly i několikanásobně překročit cenu opravy závady původní, případně šanci na opravu notebooku zcela vyloučit.

Nemáte-li možnost zajistit si náhradní počítač či notebook po dobu opravy vlastními silami, zajímejte se s předstihem o možnost zapůjčení nebo pronájmu náhradního přístroje po dobu opravy. Opravy notebooků zvládá kvalitní servis notebooků většinou do dvou až pěti dní od přijetí přístroje do opravy. Je ale potřeba počítat s krajní situací, kdy náhradní díl potřebný pro opravu přístroje nebude v opravně ani nikde v ČR právě skladem a servis díl bude muset objednat v zahraničí. Pak budete nucení vybavit se trpělivostí, jelikož dobu dodání dílů nemá český notebook servis možnost nijak ovlivnit.

Díl může být v lepším případě naskladněn do týdne, dodací lhůty některých dílů bývají ale delší jednoho měsíce. Opravu tak majitel notebooku nijak neuspíší naléháním na pracovníky servisu, kterým nezbývá než čekat na proceduru objednání, expedice, transportu, proclení a dodání objednaného dílu. Jediné co může v takové situaci udělat servis pro spokojenost zákazníka, je informovat ho průběžně o stavu objednávky. Pak ale přebírá servis morální odpovědnost za sdělené informace a termíny, které nemá možnost ovlivnit a vinou všech složek logistického řetězce se nakonec mohou ukázat nepravdivými – například když dodavatel původně odhadne termín doručení dílu do dvou týdnů, ale ve skutečnosti díl dojde až za měsíc.

Někdy je lepší hned na počátku zvážit, zda nebude lepším řešením koupě notebooku nového. Jestliže jste si přes notebook přejeli v garáži autem a je z něj hromádka plastů a skla, pak nemůžete očekávat opravu do druhého dne za 2 000 Kč. Obecně se dá ale říci, že 80% oprav vyhodnocují zákazníci po nacenění jako rentabilní a na jejich pokyn se pak opravy realizují. Vždy je tedy rozumné alespoň se pokusit nechat opravu notebooku nacenit servisním specialistou, než nad ním uděláme navěky křížek.

V některých případech vám servis notebooků může jako alternativu k opravě nabídnout i odkup vadného notebooku na díly anebo naopak cenově zvýhodněnou opravu přístroje s využitím dobrých použitých dílů z dříve vykoupených notebooků. Takové opravy bývají z hlediska obnovy funkcí notebooků plnohodnotné opravám s novými součástkami, ale dají se na nich ušetřit i tisíce korun. To vše výměnou za třeba jemně poškrábaný vyměněný plast namísto plastu nového (který bude v provozu vypadat za měsíc stejně).

Co si může uživatel notebooku opravit sám

Řadu závad si může uživatel na notebooku opravit sám bez toho, že by musel notebook pustit z domu. Předpokladem nicméně je, že je technicky zručný, je schopen s jistotou diagnostikovat rozsah závad, přesně definovat potřebné díly a tyto díly vyměnit bez nebezpečí poškození notebooku nebo náhradního dílu. Těmto zákazníkům například náš servis notebooků nabízí možnost potřebné náhradní díly na notebooky u nás objednat .

Především si ale zákazník musí být vědom rizika, které na sebe bere amatérským zásahem do složitého a mechanicky jemného stroje. Zatímco servisní technik specializované firmy už ze svých zkušeností a servisních manuálů zná nebezpečná místa a postupy pro demontáž a montáž notebooku, pak uživatel často otevírá svůj notebook poprvé. Už jsem viděl na vlastní oči notebooky otevřené jako rybí konzervy, které nám snaživí zákazníci donesli nasypané po součástkách v krabici od bot. Často náklady na sanaci následků takového pokusu o opravu vysoce překračují náklady na odstranění původní závady. Stačí jeden šroubek namontovaný na jiné místo, než odkud byl původně demontován, a je o smrt základní desky postaráno.

Také je zde nemalé riziko chybně objednaného náhradního dílu nebo jeho verze. Není žádnou výjimkou, když výrobce prodává na první pohled stejný model notebooku v desítkách různých modifikací a rozdíl mezi nimi není často patrný ani oku zkušeného technika. Naprosto shodný díl, který mechanicky pasuje na místo dílu původního včetně všech konektorů a úchytů, nemusí ještě s notebookem fungovat. Lišit se mohou oba díly nepatrným číslem či písmenem někde na jednom z mnoha nápisů, a už se jedná o díly vzájemně nezaměnitelné. Pak ovšem riziko bere na sebe nikoli servis, ale objednatel dílu.

Nicméně šikovní uživatelé s dobrou technickou výbavou a zkušenostmi si obvykle dokážou sami některé opravy a vylepšení provést na koleně. Zejména se jedná o úkony jako:

  • výměnu pevného disku
  • výměnu nebo přidání operační paměti
  • výměnu klávesnice
  • výměnu chladiče procesoru nebo chladiče chipsetů
  • výměnu akumulátoru
  • výměnu optické mechaniky
  • výměnu panelu displeje

Čím složitější díl, tím existuje obvykle více variant osazení a tím více je také možností něco nechtěně poplést či přehlédnout s fatálními následky. Proto by se k opravám notebooků svépomocí měli uchylovat jen opravdu v elektronice zdatní jedinci, pro něž horkovzdušná páječka, osciloskop a multimetry nejsou neznámými pojmy. Náročnější opravy pak zvládne již jen dobře vybavený servis notebooků ACER, ASUS servis, HP servis či jiný specializovaný servis notebooků.

Co už musí řešit odborný servis notebooků

Jestliže jste dospěli k úsudku, že se do opravy notebooku svépomocí pouštět nebudete, nebo jste to sice zkusili, ale bez úspěchu, nezbývá než svěřit notebook odbornému servisu. Zcela vyloučeny jsou pro domácí opraváře zejména

  • opravy základních desek
  • opravy panelů displeje
  • výměny podsvětových trubic LCD
  • opravy DC/DC a DC/AC měničů
  • opravy datových nosičů všech typů
  • opravy spínaných zdrojů

Máte-li tedy jakýkoli problém se svým notebookem, vždy pečlivě zvažte další postup. Ne vždy je nejlepším řešením pořízení notebooku nového. Práce ve známém prostředí, kdy víme zpaměti, kam pro jaká data sáhnout, může mít pro nás větší cenu, než krátkodobé počáteční opojení z nového výrobku, do něhož se budeme s našimi starými daty „stěhovat“ možná dlouhé měsíce. Než se v něm dostatečně zabydlíme, strávíme často dlouhé minuty a možná i hodiny hledáním našich dat, která najednou nejsou tam, kde jsme na ně byli zvyklí.

V příštím díle se podíváme na to, co vše poškozením notebooku není, a přesto bývá zákazníky reklamováno.

Odkazy na další díly:
1. Jak správně vybrat moderní notebook
2. Hrubé lidské síle ani notebook neodolá
3. Notebooky vodu nerady, alkohol jim nevadí
4. Vaříme s notebookem: Co dokáže udělat teplo
5. Notebook elektřinu vyžaduje, avšak krmit opatrně!
6. Software: Duše notebooku, a jeho zlí duchové
7. Fotky, filmy, dokumenty: Jak přijít o to nejcennější
8. Co dělat při poškození notebooku
9. Co závadou notebooku není, a přesto bývá uživateli reklamováno
10. Perličky z technikovy praxe – vynalézavost uživatelů notebooků nezná mezí

Seriál pro vás připravil Aleš Jakimov, ředitel společnosti ABAX servisní centrum, poskytující celoplošně servis notebooků.

Se servisem notebooků má autor osobní zkušenosti – 5 let působil jako technik, jehož rukama prošlo cca 6 000 notebooků s nejrůznějšími závadami, nyní již 14 let řídí servisní společnost poskytující cca 10 000 servisních oprav ročně pro klienty v celé ČR. Více na http://www.abax.cz/.

 




X

Doporučit článek

Vaše jméno:

Váš e-mail:

E-mail adresáta:

Komentář:

kontrolní kód

Odeslat


celkem 40

Poslední komentáře Komentáře

Re: Abax - nejhorší servis Adam 14.  4.  2012 23:36
Re: Abax - nejhorší servis Adam 14.  4.  2012 23:35
Re: Abax - nejhorší servis Adam 14.  4.  2012 23:35
Re: ABAX UŽ NIKDY Adam 14.  4.  2012 23:35
Re: Abax zkušenosti Adam 14.  4.  2012 23:34
Přidat příspěvek Zobrazit vše