27.  2.  2011    Internet  |  Ostatní

Naučte se na webu správně ptát, nenaštvěte ostatní

Autor: Doporučit článek  |  vytisknout vytisknout  |  textová verze  |  velikost písma ++++++

Adresy oblíbených webových diskuzí a poraden už určitě znáte. Víte ale, jak se správně ptát? Podle dotazů, které se na webech objevují, to není zdaleka samozřejmé.

Zkuste si přečíst následujících sedm rad. Budete-li se jimi řídit, pravděpodobnost, že vám někdo odpoví a poradí, se výrazně zvýší. V příkladech budu záměrně používat dotazy čistě počítačové, pro jiné obory (auta, domácí mazlíčci) si vše samozřejmě přizpůsobte. Pořadí rad není v tomto případě příliš důležité, dodržet je vhodné všechny.

1. Název/nadpis

Nadpis/předmět dotazu je často to jediné, co je při pohledu do diskuzního fóra vidět. Někde jen můžete vyplnit zvlášť, někde je tvoří prvních pár slov vašeho textu. Málokdo prochází všechny položené dotazy, váš nadpis by měl tedy zaujmout, měl by být výstižný a měl by být pokud možno krátký. Pokud do něj napíšete „Pomoc“, nebo „Mám problém“, je vaše šance téměř nulová. Mnohem lepší je „Skype se nepřipojí“ nebo „Výběr 22palcového monitoru“

2. Zvýrazňování

Pokud možno odolejte snahám zvýrazňovat části vašeho textu a určitě zcela odolejte snahám zvýrazňovat nadpis. Přidáte-li čtyři vykřičníky, nebude váš příspěvek atraktivnější, ale budete vypadat jako nevychovaný hulvát. Použijete-li verzálky, dosáhnete téhož a text se navíc bude mnohem hůře číst. Nadměrné zvýrazňování v diskuzích odpovídá hlasitému pořvávání v reálném životě a nejvíce asi připomíná předbíhání ve frontě – a to nemá nikdo rád.

Největší chybou je zvýrazňování pomocí P R O K L Á D Á N Í – takto napsané slovo nenajde žádný vyhledávač a to je pro rozsáhlá diskuzní fóra fatální potíž.

3. Zvýrazňování podruhé

Pokud přece jen potřebuje něco zvýraznit, podívejte se, jaké prostředky dané fórum nabízí. Ve velké části fór správci (nejen) z důvodů přecházejícího bodu veškeré efekty vypínají, občas máte možnost použít tučné písmo a kurzívu. Spíše než zvýrazňování přímo v textu zkuste použít chytré oddělení novým řádkem. Rozhodně se vyhněte použití mnoha barev, podkresů a podtržení.

Za zvýraznění stojí třeba zkopírované texty z různých hlášení (dialogová okna, označení chyby, kusy kódu). Zvýraznit můžete i konkrétní označení kusů hardwaru (notebook MSI GT735). Ze stejných důvodů, jako v bodě 2. odolejte pokušení zvýraznit obecná slova (zoufalci mají oblíbené „POMOZTE, NEVÍM SI RADY“).

4. Slušnost především

V každém okamžiku pamatujte na to, že po čtenářích svého dotazu chcete pomoc či radu. Chovejte se k nim proto slušně, budou pak mnohem ochotnější se zapojit. Vrcholem neslušnosti je „posunování“ dosud nezodpovězeného dotazu do popředí tím, že k němu jeho autor dopíše odpověď ve stylu „To jste tady samí idioti, že neumíte odpovědět?“. Je téměř jisté, že se objeví pár odpovědí, žádná z nich ale neporadí na původní dotaz, zato (často velmi trefně) okomentuje chování autora.

V dotazech na webu není nutné oslovení ani rozloučení (jako v e-mailech), když přidáte větu „Díky předem za pomoc“, určitě nic nezkazíte.

5. Bez křišťálové koule

Čtenáři vašeho dotazu nebydlí ve vašem obýváku ani nevlastní věštecké koule. Myslete tedy na to, že v dotaze by měly být všechny podrobnosti, které jsou pro popis problému potřeba. Nejlepší je, když do prvního odstavce umístíte stručný popis toho, co potřebujete a v dalších upřesníte podrobnosti.

Dotaz „Nejde mi vypálit DVD, co mám dělat“ je bez dalšího upřesnění úplně zbytečný. V tomto případě by bylo vhodné napsat, jestli jde o jedno konkrétní DVD, nebo o jakékoliv, jaký program a operační systém používáte a hlavně jak se projevuje ono „nejde“.

6. Obrázky a soubory

Při pokládání dotazu se často hodí i přiložení obrázku nebo jiného souboru (třeba výpis konfigurace). Málokteré diskuzní fórum to umožňuje, není ale problém nahrát soubor jinam a do dotazu vložit jen odkaz. Pokud nemáte vlastní webový prostor, využijte různé úložny či obrázkové služby. Libovolný (i značně velký) soubor můžete umístit třeba na Ulož.to (www.uloz.to).

7. Styl a čeština

Opět myslete na to, že poradit potřebujete vy a je tedy vhodné čtenářům (potenciálním rádcům) vše co nejvíce ulehčit. Málokdo zvládne přečíst dotaz, který bude napsaný zcela zmatečně, stejně tak ale málokdo přečte dotaz, který bude zcela ignorovat pravidla češtiny. Pár překlepů není velký problém, chybějící čárky mezi větami, či přímo špatně sestavená souvětí mohou úplně ukrýt vás původní úmysl (a nikomu se nebude chtít ho luštit).

V diskuzních fórech můžete s trochou opatrnosti využít smajlíky. Snadno jimi označíte část dotazu, která je spíše k pousmání, vhodné mohou být i při odpovědích. Větou „Díky moc, ale zatím to nepomohlo :(“ ukážete nejen slušnost, ale i trochu lidských emocí. I to občas povzbudí vaše rádce.




X

Doporučit článek

Vaše jméno:

Váš e-mail:

E-mail adresáta:

Komentář:

kontrolní kód

Odeslat


celkem 48

Poslední komentáře Komentáře

Re: A co kdyz administrator na SuperForu.cz je totalni vylizanej de * l ? kde mam hledat pomoc ? Nikin 3.  4.  2013 15:15
Re: A co kdyz administrator na SuperForu.cz je totalni vylizanej de * l ? kde mam hledat pomoc ? Petr S 3.  3.  2011 13:02
Re: A co kdyz administrator na SuperForu.cz je totalni vylizanej de * l ? kde mam hledat pomoc ? RomanL 1.  3.  2011 7:55
Re: A co kdyz administrator na SuperForu.cz je totalni vylizanej de * l ? kde mam hledat pomoc ? RomanL 1.  3.  2011 7:51
Re: A co kdyz administrator na SuperForu.cz je totalni vylizanej de * l ? kde mam hledat pomoc ? kejki3 28.  2.  2011 23:20
Přidat příspěvek Zobrazit vše




Aktuální číslo časopisu Computer

Stavba 3D tiskárny

Výbava domácí elektrodílničky

Budoucnost 5G sítí

Velké testy microSD karet a vodních chladičů

Přehled mobilních tarifů