1V příkladech použijte třeba tabulku z předchozího návodu. Nechtěným změnám v dokumentu zabráníte použitím funkce
Nástroje,
Zámek,
Zamknout list.
2V dialogu zvolte, které akce chcete uživatelům povolit v zamčeném listu dokumentu. Potvrďte tlačítkem
OK. Pokud nyní budete chtít změnit například obsah některé buňky,
Excel vám to nedovolí.
3Když ve zmíněné nabídce použijete funkci
Zamknout sešit, bude zámek platný pro všechny listy v dokumentu. Zámek můžete také opatřit
heslem, stačí jej zadat v dialogu zamykání.
4Sešit, případně list opět odemknete pomocí funkce
Nástroje,
Zámek,
Odemknout list, případně
sešit. Pokud je zámek opatřený heslem, budete jej muset zadat.
5Nyní zamkněte list a uživatelům povolte pouze změnu polí
A2,
B2,
C2, tedy polí pro úpravu rozšířeného filtru. Použijte funkci pro zámek listu. Poté zvolte z nabídky
Nástroje,
Zámek,
Povolit uživatelům úpravy oblastí.
6V dialogu klepněte na tlačítko
Nový, v poli odkazované buňky klepněte na tlačítko pro výběr a vyberte zmíněná políčka myší.
7Poté opět klepněte na tlačítko pro výběr a zobrazte zpět dialog. Potvrďte tlačítkem
OK. Oblast, kterou budete moci upravovat, se zobrazí. Opět potvrďte tlačítkem
OK nebo přidejte novou oblast.
8V dialogovém okně
Nová oblast zadejte také
heslo. Pokud bude chtít uživatel změnit data v této oblasti, bude muset toto heslo po výzvě programu zadat. Změnu dat v jiných oblastech dokumentu
Excel nedovolí.
9Oblasti, které lze změnit v uzamčeném dokumentu, můžete definovat i jiným způsobem. Myší vyberte oblast dat. Klepněte v ní pravým tlačítkem myši a vyvolejte kontextovou nabídku. Klepněte na funkci
Formát buněk. Přepněte se na záložku
Zámek a vypněte volbu
Uzamčeno.
TIP:
Se zamčenými dokumenty se můžete běžně setkat při prohlížení ceníků rozesílaných e-mailem. Uživatel tak nemůže ani omylem provést nechtěné změny a vycházet pak ze špatných údajů.