Web

Podívejte se, co se o vás dozví každý web jen tím, že ho navštívíte

  • Každá webová stránka o vás může zjistit informace o vašem počítači nebo vašem chování
  • Zábavnou formou se můžete dozvědět, co všechno o vás web zjistí

Každá webová stránka o vás může zjistit informace, které poslouží k analytice či interakci na daném webu. Jsou to sice anonymizovaná data, ale neznalého uživatele internetu může překvapit, jak může být „sledován“.

Webová stránka může získat informace o vaší IP adrese a podle toho vás alespoň hrubě lokalizovat. Získá také základní informace o vašem počítači, zejména tedy o operačním systému, prohlížeči, rozlišení obrazovky a typu procesoru. Takové informace slouží tvůrcům webu k optimalizaci webových stránek, nebo k přizpůsobení zobrazení stránky.

Dále může neznalé překvapit, že si webová stránka pamatuje historii návštěv a že dokáže celkem přesně sledovat každý pohyb kurzoru myši. Nejsou to žádné přímo zneužitelné informace, ale když se začnou střádat, může to postupně vést k vybudování uživatelského profilu. Toho využívají například e-shopy, které tak přesně mapují chování návštěvníků a dokážou jim pak v pravou chvíli podsunout lákavou nabídku. Zvyšuje se tím pravděpodobnost nákupu. 

Sběr dat jako hra

Pro představu, co všechno dokáže internetový prohlížeč sledovat, skvěle poslouží web Clickclickclick.click, kde si můžete s těmito informacemi dokonce zahrát.

Web postupně říká, co o vás ví a jak se zrovna na webu chováte. Zapněte si reproduktory, protože nezůstane jen u textu a výsledky jsou vtipně komentovány. Na jednoduché stránce s jedním tlačítkem se pak můžete pustit do sbírání achievementů, neboli cílů. Těch je celá řada a cílem je dosáhnout co největšího skóre.

Podívejte se, jak hra funguje:

Při hraní Clickclickclick.click si člověk lépe uvědomí, jak sběr dat funguje a jak by se následně daly analyzovat. Právě takovými informacemi pracují pokročilé e-shopy i jakékoli jiné weby, které potřebují upoutat vaši pozornost.

Stránku vytvořili vývojáři z VPRO Medialab a Studio Moniker jako názornou ukázku toho, jak může být uživatel internetu sledován webovou stránkou. 

Sledování napříč weby

Weby jsou samozřejmě vybaveny i technologiemi jako jsou cookies, které umožňují analýzu návštěvníka webu i s ohledem na opakované návštěvy. Zkrátka si skrze prohlížeč uloží malý balík dat, který opakované návštěvy postupně loguje a při opětovné návštěvě webu server hned ví, že má tu čest s již známým návštěvníkem. 

Více o cookies a sledování napříč weby se dozvíte ve starším článku:

Vrcholem jsou pak pokročilé trackovací systémy, které se snaží analyzovat pohyb návštěvníka napříč ostatními weby. To například využívá Facebook. Pochopitelně se nedokáže „napíchnout“ na každý web, ale stačí, aby jeho provozovatel umístil na web tlačítko pro udělení „To se mi líbí“ nebo pro sdílení, případě facebookové komentáře. Tím se dostane do struktury webu kód Facebooku, který už dokáže sbírat některé informace i takto z cizího webu. Blíže o tom informuje samotný Facebook.

Základ článku vyšel před dvěma lety. Nyní jsme jej aktualizovali a doplnili a vydáváme znovu, protože je téma stále aktuální a vyhledávané.

Diskuze (4) Další článek: Facebooku poprvé v historii neroste příjem. Zisk se propadl kvůli pokutám

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,