Já bych se vyjádřil k hudební produkci, protože o ní mám nejvělší přehled ze všech autorských děl. Zásadní problém je, že produkční nechápou logiku normálních lidí, protože sami jsou s logickým uvažováním na nule. Ti mezinárodně prodávaní interpreti spolu se svým produkčním nasadí jednoduše stejnou cenu na všech trzích (a český interpret je stejně hloupý, nebo ještě hloupější, takže cenu u nás nasadí stejně vysoko), přičemž legislativa například ČR způsobí, že u nás je cena ještě vyšší, než v některých zemích s nesrovnatelně vyšší úrovní platů (USA, GBR apod.). Takže novinkové album áčkového interpreta, které v USA stojí 10-15 $ (v přepočtu třeba 180-360 Kč), což při tamějším průměrném měsíčním platu cca 1700 $ (odhad, vím, že v roce 2005 to bylo asi 1700 $, aktuální data neznám) činí 0,59-0,88 % měsíčního příjmu, u nás stojí 500 Kč a více, a to při měsíčním průměru 23435 Kč (data myslím z konce minulého roku), který je navíc pro většinu obyvatelstva znehodnocen Prahou (ale aby se vážení obyvatelé našeho hlavního města nezlobili, nechám to číslo být, i když bych ho rád snížíl tak o 4-5 tisíc, což by mohl být medián platů v ČR, který mnohem více vypovídá o situaci obyvatelstva), činí nejméně 2,13 % příjmu na měsíc. A to nemluvím, o tom, že kvůli vyšším cenám i ostatních komodit (např. oblečení, elektro) je dopad na českou peněženku ještě mnohem vyšší, než ze zdá z čísel. Navíc starší díla koupíte v USA i do 5 $, zatímco u nás se drží nesmyslně vysoko, z vlastních zkušeností bych tipoval průměrnou cenu pár let starého alba známého interpreta na asi tak 200 Kč.
Toto způsobí, že zatímco průměrný američan si klidně jedno dvě alba za měsíc koupí, protože 10 $ (neřkuli 5 $) je pro něj pakatel, našinec se na to vybodne a legálně, leč dle OSA nemorálně, si je stáhne. Přitom je podle mně velmi tenká hranice, od které by byla cena najednou přijatelná - a tato hypotéza vychází z prodejů příbalových DVD, která díky snížení ceny z třeba 200 Kč na 50 Kč zvýšila své prodeje o stovky i tisíce procent oproti předchozímu stavu. Stejně tak pokud by hudební novinkové CD v ČR nestálo 500 Kč, ale 100 Kč, většina z těch, kteří dnes váhají a nakonec nekoupí, by koupilo. Ostatní by počkali rok, a koupili by za 50 Kč. Tím by se zvýšily prodeje vysoko nad úroveň, na které by se zaplatilo snížení ceny. Vydavatelství by vydělávala více, myslím, že dokonce násobně více. A OSA by nemusela onanovat (pardon za ten výraz) nad každou nelegální kopií, protože by pro ně nebyl důvod.
To, že zahraniční produkce a vydavatelsví na tu naši malou postkomunistickou zemi prý někde u Ruska zvysoka kašlou, už je věc jiná a docela pochopitelná. Ale alespoň domácí by mohly mít trochu soudnosti.
A tzv. "náhradní odměny"? K smíchu. V dnešní situaci autor vstupuje na trh s rizikem, že jeho dílo bude ilegálně kopírováno, a přesto si vydělá nechutné peníze. Oni "náhradní odměny" NEPOTŘEBUJÍ a chtějí je jenom z principu. Vybírání tohoto poplatku je opravdu Hlava 22. Náhradní odměny jsou nepochopením hesla "Prevence, ne represe". Ta prevence má být informativního a vzdělávacího charakteru. Náhradní odměny jsou preventivní represí, a to navíc represí neoprávněnou, provedenou na nevinné osobě.