7.  11.  2008    Ostatní

Víkendová diskuze: Instant messaging, e-mail, nebo telefon?

Autor: Doporučit článek  |  vytisknout vytisknout  |  textová verze  |  velikost písma ++++++

Cesty moderní komunikace se vyvíjejí každý den a vzájemně se proplétají. Kdo by před nějakou dobou řekl, že psaným dopisům skoro odzvoní hrana. Jak ale použít online komunikační prostředky a na co si dát pozor?

Dnes není problém, abychom se s někým spojili a probrali důležité pracovní nebo i jiné věci. Kámen úrazu ale může přinést rozhodnutí, jak koho kontaktovat a kterak se s ním online bavit. Ano, patří sem klasické „Je teprve půl deváté ráno, bude už vzhůru?“ v případě telefonu, což dokáže vyřešit instant messaging: „Hele, už je online!“ Komunikační šum ale může nastat i ve formě – vykání, tykání, nadměrné množství smajlíků, poslat zprávu s diakritikou či bez ní, jak se v e-mailu podepsat apod. Pojďme se podívat na slasti a strasti nejčastějších forem moderní komunikace.

Mobilní telefon

Jen málokterá věcička zažila na konci dvacátého století takový boom, jakého se dočkaly mobilní telefony. Jakmile dnes deseti- až třináctileté děcko nemá tento moderní přívěšek, musí být mezi vrstevníky určitě out. Výhodou je prakticky neustálá dostupnost, které s instant messagingem ani e-mailem nemůžeme dosáhnout, na druhou stranu to ale přináší i kyselé ovoce. Každému už jistě mobil zazvonil v tu nejméně vhodnou chvíli, probudil ho ze spánku, vyrušil z porady a podobně zákeřně narušil jiné chvíle.

Mobilní telefon považujeme za část svého soukromí, proto číslo nesdělujeme každému a jen málokdo ho zjistí – zde je výrazná odlišnost nejen vzhledem k instant messagingu, ale také klasické pevné telefonní lince. Ve srovnání s instant messagingem či e-mailem má mobil v pracovní komunikaci stále jakousi úroveň: zkuste poslouchat kolegu, jak umně dokáže měnit intonaci a přátelský/nepřátelský tón v průběhu pár hovorů za sebou. Dle mého názoru je důvod jasný, po telefonu je totiž mnohem snazší odhadnout city a aktuální rozpoložení, než jak to dokážou nastínit desítky smajlíků v ICQ či e-mailu.

Verdikt: 

 nepřetržitá dostupnost

 nejrychlejší komunikace

 méně nedorozumění než u e-mailu nebo IM

 narušení soukromí

 horší shánění kontaktu

E-mail

Není těžké uhodnout, kdo je vrahem klasických dopisů. Za sebe musím říct, že mě to tolik nemrzí, jelikož e-maily volím jako ideální kompromis mezi mobilem a instant messagingem, a to jak v oblasti soukromí, tak v rychlosti komunikace. Nicméně i komunikace pomocí e-mailových zpráv má svá pro a proti.

Nevýhodou e-mailu je delší prodleva v obdržení odpovědi, než jaké se dočkáme u mobilu či IM, navíc nevíme, zda druhá strana nechce reagovat, zpráva spadla do spamu, nebo prostě jen příjemce odložil odpověď na později. (Vždyť dát praporek pro pozdější vyřízení je tak snadné.) Bohužel však trable nastávají, pokud někoho akutně potřebujete sehnat v noci, i kdyby spal – v takovém případě nezbývá, ne sáhnout po mobilu. Stejně tak mohou trable nastat u lidí, kteří se nedokážou zrovna dvakrát dobře vyjadřovat, intonaci a emoce totiž smajlíci nedokážou vždy nahradit.

Verdikt: 

 možnost odložení odpovědi

 přílohy a další rozšíření

 velmi rozšířené

 možnost odložení odpovědi

 problémy se spamem, phishingem apod.

Instant messaging

„Dej mi na sebe mobil nebo ICQ,“ zní jedna z prvních vět seznámení dneška. Už z ní je jasné, na jakou úroveň se instant messaging během pár posledních let rozmachu vyšplhal. Ačkoliv se v první řadě stále jedná o čistě soukromý komunikační kanál (podobně jako u Skypu), stále více na něj sázejí i firmy. Vždyť přeci co může být lepšího než okamžitá dostupnost a rychlá odezva.

ICQ nebo jiný IM protokol se každému velice rychle dostane pod kůži, například právě zde zesílila stávající vlna smajlíků a akronymů. ROFL, OMG, WTF – kdo by tyto zkratky před časem vůbec tušil? Instant messaging má výhodu v rychlé domluvě, na druhou stranu bychom ale měli respektovat jeho stavy bytí online. Ano, jakmile je někdo DND, nepišme mu, ať šmahem neletíme do ignorace. A když je někdo Away, počkejme chvíli, nezvedejme hned mobil. Instant messaging má před sebou obrovskou budoucnost, o čemž svědčí jak rozšiřující se podpora v mobilních zařízeních, tak nárůst virů, červů a spamu právě pro tento informační kanál.

Verdikt: 

 doplňující informace o uživateli

 velice rychlá komunikace

 podpora v mobilech, PDA apod.

 rozličnost protokolů a klientů

 skrytá pravidla, akronymy, smajlíci

 

Nastínil jsem trable a výhody nejrozšířenějších komunikačních kanálů současnosti. Každý z nich má svá pro a proti, každý se hodí v jiné situaci. Co preferujete vy osobně a jaké jsou vaše pozitivní i negativní zkušenosti? Nesouhlasíte s některými názory? Podělte se s ostatními v diskuzi pod článkem!




X

Doporučit článek

Vaše jméno:

Váš e-mail:

E-mail adresáta:

Komentář:

kontrolní kód

Odeslat


celkem 0

Poslední komentáře Komentáře